UnitedConsumers
Achtergrond

Sollicitatieprocedure

Als organisatie streven wij naar een ideale match tussen de kandidaten in onze sollicitatieprocedure en de (ontstane) vacature. Daarbij nemen wij ten allen tijde de privacy van de kandidaten in acht.

Wij conformeren ons hierin dan ook aan de richtlijnen in de sollicitatiecode NVP (Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement & Organisatieontwikkeling).

Sollicitatieprocedure bij UnitedConsumers

Sollicitatieprocedure van UnitedConsumers

telefoon

Oriënterend gesprek

papier-vink

Tweede gesprek en assessment

vergrootglas

Referentie / screening

papier-vinkjes

Voorwaarden bespreken

handen

Je start bij UnitedConsumers!

1. Telefonisch interview en oriënterend gesprek

Als we jouw cv geschikt vinden, zullen wij je benaderen voor een kort telefonisch interview. We willen graag wat dingen van je weten die niet in je cv of motivatiebrief staan.

2. Tweede gesprek en assessment

Na het oriënterend gesprek volgt het tweede gesprek. Onderdeel van het tweede gesprek is een assessment . Afhankelijk van de functie krijg je een aangepast online assessment aangeboden.

Na het tweede gesprek zal snel duidelijk worden of je geknipt bent voor de functie en UnitedConsumers. Je ontvangt dan ook kort na dit gesprek telefonisch een reactie van ons, waarin je terugkoppeling op het gesprek krijgt. Wie weet verwelkomen we jou binnenkort als onze nieuwe collega!

3. Referentieonderzoek / screening

Als financieel dienstverlener hecht UnitedConsumers veel waarde aan betrouwbare medewerkers. Vanuit de Wet op het financieel toezicht is verplicht gesteld om (toekomstige) medewerkers te screenen op betrouwbaarheid en daardoor een integere bedrijfsvoering te waarborgen. Screening vindt plaats door middel van een uitgebreide pre-employment screening (PES) en wordt uitgevoerd voordat je bij ons begint. Uiteraard nemen wij bij de screening de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) in acht. De PES bestaat onder andere uit de volgende onderdelen:

  • Controleren identiteit.
  • Inwinnen van referenties.
  • Opvragen verklaring omtrent gedrag (VOG).
  • Opvragen van diploma’s en/of certificaten.
  • Opvragen integriteitsverklaring vorige werkgever(s).

Het kan zijn dat we wat vragen over jou willen stellen aan derden. We vragen natuurlijk eerst om je toestemming.

4. Arbeidsvoorwaardengesprek

Je voert het arbeidsvoorwaardengesprek met een van onze HR- collega’s. Ons aanbod wordt dan uitgebreid toegelicht. Een selectie uit onze arbeidsvoorwaarden:

  • Jaarlijks 8% vakantiegeld; hoe en wanneer je dit krijgt, bepaal je zelf.
  • Uitgebreide pensioenregeling; plus aanvullende werknemersverzekeringen.
  • Variabele prestatiebonus én een vaste eindejaarsbonus.
  • Jaarlijkse personeelskorting op onze eigen producten.
  • De mogelijkheid om deel te nemen aan ons fietsplan!
  • De keuze voor een extra vakantiedagenregeling.

5. Je start bij UnitedConsumers!

Na het afronden van een succesvolle sollicitatieprocedure, verwelkomen wij jou graag bij UnitedConsumers. We hebben een leuk introductieprogramma, zodat jij je snel thuis zult voelen binnen ons betrokken en gedreven team. 

Goed om te weten: ben je als kandidaat meegenomen in onze sollicitatieprocedure maar kunnen we je op dit moment geen passende functie bieden, dan vragen we je toestemming om je cv te mogen bewaren. We bewaren deze dan nog (maximaal) 1 jaar in onze portefeuille. Mochten er in de toekomst nog ontwikkelingen zijn en zich alsnog een kans voordoen, dan nemen we namelijk graag nogmaals contact met je op.

Solliciteren

Zie jij een vacature die jou op het lijf geschreven is? Of stuur je liever een open sollicitatie? Stuur dan je motivatiebrief en cv naar solliciteren@unitedconsumers.com. Onze HR afdeling neemt jouw sollicitatie in behandeling en zal hier zo snel mogelijk op reageren. Als jij alles in huis hebt wat wij nodig hebben, beginnen we met de sollicitatieprocedure.

De andere kant van de sollicitatietafel

Een sollicitatieprocedure is niet alleen spannend voor jou als sollicitant, ook ons HR-team gaat elk gesprek weer met gezonde spanning tegemoet. Collega Mignon, Talent acquisition officer bij UnitedConsumers, neemt je graag van A tot Z mee in het proces en vertelt je hoe zij een sollicitatieprocedure ervaart. Benieuwd naar haar verhaal? Lees snel verder!

Yes we hebben een ja!

“Het blijft mensenwerk, elk gesprek is anders en elke keer reis je met spanning met de kandidaat in de procedure mee.”

De eerste mail

Pling! Ik ontvang een heel enthousiaste mail met een interessant cv. Direct even bellen, want ik ben ontzettend benieuwd naar de eerste indruk aan de telefoon. Leuk, er is direct een klik. De kandidaat geeft sterke antwoorden op de vragen die ik stel om een duidelijker beeld van zijn wensen te krijgen. Aan de andere kant van de lijn is duidelijk interesse, dus we plannen een oriënterend gesprek bij ons op kantoor.

Het kennismakingsgesprek

Op de dag van het gesprek neem ik nogmaals uitgebreid de informatie door die ik van de kandidaat heb. Ik zet op een rijtje wat de eventuele bijzonderheden zijn en over welke onderwerpen ik graag met hem verder praat. Ik wil een zo goed mogelijk beeld krijgen van hem als persoon én een gevoel krijgen of hij past binnen de organisatie en de functie.

Vijf minuten voor onze afspraak… Ik word gebeld door mijn collega bij de balie dat de kandidaat is gearriveerd. Terwijl ik de trap afloop, merk ik dat het toch altijd opnieuw gezonde spanning geeft om een kandidaat voor de eerste keer te verwelkomen. Aan de telefoon heb ik natuurlijk al een eerste indruk gevormd en ik vind het iedere keer weer leuk om bij mezelf te toetsen of deze indruk klopt bij de live ontmoeting.

Na het eerste gesprek

De indruk na het eerste gesprek is positief en ik nodig de kandidaat uit voor een vervolggesprek. Ik hoop dat de kandidaat slaagt voor het assessment.

Mooi, het assessment verliep goed! Er zijn zeker nog voldoende mogelijkheden voor verdere ontwikkeling en hij heeft een enorme drive om te leren. Ook de leidinggevende van de afdeling waar de kandidaat zal komen te werken is enthousiast. Wanneer ik afscheid neem van de kandidaat, loopt deze opgewekt naar buiten. Ik hoop dat hij net zo enthousiast is over UnitedConsumers als wij over hem.

Een korte, maar zorgvuldige afstemming met de rest van het HR-team en dan vlug het telefoontje naar de kandidaat: wij zijn enthousiast en willen je graag verwelkomen als onze nieuwe collega. Wat fijn, onze kandidaat is ook positief! We plannen het arbeidsvoorwaardengesprek in.

Het arbeidsvoorwaardengesprek

Echt even uitgebreid de tijd nemen om alle arbeidsvoorwaarden met de kandidaat door te nemen. We willen de kandidaat zo goed mogelijk informeren. Ik besef heel goed dat je de stap naar een nieuwe baan niet zomaar zet. Duidelijke afspraken geven vertrouwen voor een fijne en goede samenwerking.

De kandidaat neemt alle info mee naar huis en we spreken af om na het weekend te bellen. Ik vind het belangrijk dat hij er goed over nadenkt. Maar poeh, wat hoop ik op een positief bericht na het weekend. We zijn zo ver gekomen en ik geloof oprecht dat hij bij ons een hele mooie stap in zijn loopbaan kan maken. Spannend of hij voor ons gaat kiezen!

De spanning bouwt zich op

In het weekend schiet het nog een aantal keren door mijn hoofd: het zou fantastisch zijn als deze kandidaat bij ons start. Wat hoop ik dat ik hem heb kunnen overtuigen van de kansen die hij bij ons zal krijgen en het vertrouwen dat we in hem hebben.

Het moment van de waarheid

Tring! Ik herken het telefoonnummer op mijn scherm. Het moment van de waarheid: wat zal het worden? “Hoi Mignon! Ik heb er het afgelopen weekend heel goed over nagedacht en ik ben echt heel enthousiast. Dus ik wil graag bij jullie starten!” Yes! We hebben een ja! Het is gelukt. Na dit fijne telefoontje doe ik samen met het hele HR-team een klein dansje van geluk. Wat is het gaaf wanneer het wederzijds enthousiasme resulteert in een daadwerkelijke samenwerking. De start van een nieuwe collega, in welke functie en op welke wijze dan ook, is voor ons als HR-team elke keer weer een klein feestje waard. Een genietmomentje wanneer alles klopt en we weer een waardevolle nieuwe collega in ons team mogen verwelkomen.

Sollicitatieprocedure-boog

Zelf meemaken hoe een sollicitatieprocedure bij ons verloopt? Check snel of jouw nieuwe uitdaging tussen onze vacatures staat en solliciteer! Wij kijken nu al uit naar de kennismaking!


Wil je een goede service?

Een goede service, daar staan wij voor. Om je dit te kunnen bieden gebruiken wij cookies. Door op 'Ja, dat wil ik' te klikken ga je hier mee akkoord. Bekijk hier onze privacy statement voor meer uitleg.

Nee, ik wil alleen minimale cookies